Avontuur in de Filipijnen deel 2 - Reisverslag uit Puerto Princesa City, Filipijnen van Iris Clerck - WaarBenJij.nu Avontuur in de Filipijnen deel 2 - Reisverslag uit Puerto Princesa City, Filipijnen van Iris Clerck - WaarBenJij.nu

Avontuur in de Filipijnen deel 2

Blijf op de hoogte en volg Iris

12 Maart 2013 | Filipijnen, Puerto Princesa City

Laatste anderhalveweek Filipijnen, wat fantastisch is het hier. Had het niet verwacht van tevoren, maar ben verliefd op de manier van reizen in azie. Alles duurt langer, maar elke minuut is puur genieten.

Nadat we dus gratis in het superdeluxe resort gestopt waren, werden we Savonds meegenomen naar een brassband concert van kinderen in Loboc! Ze waren echt suuupergoed, heel erg genoten hiervan. Kreeg van een jongetje een bosje bloemen en er werd vervolgens een stuk van een nummer voor mij op de trompet gespeeld door hem, voelde me helemaal vereerd. Ik kreeg ook het gekste compliment ooit van de burgemeester: hij vertelde dat ik leek op de heilige maagd Maria.. Haha Anne en ik hielden het niet meer. De volgende dag hebben we nog aapjes gespot bij het resort en even heerlijk in het zwembad gelegen... Fijn zulke luxe (stelletje luxepoezen zijn we, hèhè). Hierna werden we Savonds naar de bootterminal gebracht door Serge, die echt ons handje vasthield (we kunnen het zelf wel, we zijn al 7 en 4 maanden op reis, maar toch erg lief). Netjes uitgezwaaid en weer twee uur op de boot naar dumaguete.

In dumaguete kwamen we Savonds aan, waar we een heerlijke eigen kamer voor onszelf hadden. De volgende dag zijn we lekker dumaguete ingegaan.. Waar we de mall niet inmochten omdat we geen computer in onze tas hadden?! Snap nog steeds niet waarom dat moet.. Hierna besloten we impulsief ons haar te laten knippen... Men wat een onderneming, voor 22 euro konden we verven en knippen. Bij de ladieboys (mannen die zich kleden als vrouwen). Ik wou mijn highlights even bij laten werken en Anne wilde highlights. Enfin, het begon.. Ineens werd al mijn uitgroei geverfd.. Ik in paniek, want wil highlights en niet heel mijn haar blond! Het bleek dat ze mijn eigen haarkleur ook kleurden omdat het zo donker was, goed, dat hoeft niet! Maar na het uitwassen was het wel mooi genoeg, waarna ik besloot dat de highlighs dan niet meer hoefden. Daarna werd mijn haar gestijld en begonnen ze te knippen. Nu is het naar mijn mening dus wat kort en een beetje ongelijk.. Gemengde gevoelens over deze knipbeurt.. Bij Anne werden de highlights ook op een hilarische manier gezet en ze vindt haar haar ook wat te kort. Gelukkig groeit alles weer aan en we zijn over het algemeen tevreden hoor;)

De volgende dag zouden we gaan snorkelen op APO Island. Met de zeilboot gingen we erheen, verwacht dat we op het eiland werden afgezet.. Dan konden we ook een beetje zonnen en het water in wanneer we zelf wilden. We bleken opvulling voor de duikgroep te zijn.. Dus van de boot afspringen en 3 x 2 uur snorkelen. Het snorkelen was erg gaaf, supermooie koraal en schildpadden! We hebben dus met schildpadden gezwommen!!! Verder lekker op de boot gelegen en liggen zonnen (toch een beetje verbrand..en dat voor het eerst)
De volgende dag weer lekker rondgehangen, ons eerste plan was om naar de twinlakes te gaan.. Maar hier hadden we slechte verhalen gehoord. Dan maar Valencia bezoeken, hier aangekomen na een rit in de jeepney (open busje wat zo vol mogelijk gestopt wordt, ook weer een ervaring), bleek er niet veel te zijn, maar wel de wAterval. Na goed afdingen, kregen we een erg goedkope motorcycleride erheen. Ik dacht alleen even kijken en dan weer terug. Het bleek een grotere onderneming.. Heeeeeel veel trappen af en toen bleek de rest van de weg klimmen door het water en over stenen.. Best spannend, gelukkig ging de man van de motor mee als gids.. Hij heeft ons goed geholpen en de waterval was echt adembenemend. Blij dat we die nog even spontaan gezien hebben.
Hierna terug en vroeg naar bed, want de volgende dag vertrokken we naar het eiland palawan (puerta princessa en el nido).

Om 5 uur ging de wekker en het Reizen naar het vliegveld ging weer soepeltjes met de tricycle. Een overstap in cebu en om 12 uur kwamen we aan in puerta princessa. Hier stond een man met een trip naar el nido, een vrij goedkoop busje. We wilden eigenlijk naar de ondergrondse rivier, maar die bleek volgeboekt tot 11 maart. We besloten met het busje te gaan.. Met 12 man werden we in een superklein busje gepropt voor 6 uur.. Afzien, maar wel prima.. Eerst was het bloedje heet.. en natuurlijk weer een hele irritante franse vrouw die oooveral over zat te klagen in de bus (in het frans) en de hele tijd haar man door het busje riep: francooooooois!!! blabla.. helemaal gek werd je ervan, maar accepte. Je leert hier dingen accepteren. Onderweg werd er natuurlijk nog een stop gemaakt bij een restaurant waar ze weer connecties mee hadden, zodat er nog wat geld uit de toeristen geslagen kan worden (niet letterlijk natuurlijk, haha).. Het hoort er allemaal bij:) verder was de rit erg hobbelig, we werden een keer bijna tegen het dak geslagen, toen de chauffeur weer over een hobbel scheurde, maar het uitzicht was prachtig.
Rond 7 uur kwamen we dan aan in el nido, een erg lange reisdag van 18 uur! De kamers bleken allemaal geboekt te zijn. Maar gelukkig was er nog een kamer vrij in een verrot hotel. Heel erg warm en de stroom gaat in el nido om 6 uur uit, dus de fan was vanaf toen uitgeschakeld.. Brakke nacht, haha. Maar toch weer goed genoeg bijgeslapen. De avond ervoor Hebben we nog een drankje gedaan met frank en Sabine (Nederlands stel dat we ontmoet hadden in Loboc en zij waren nog een dag in el nido).

De volgende dag hebben we heerlijk genoten van prachtig el nido. Supermooi strand en het hostel waar we naar verplaatst waren, was echt op een toplocatie. Aan het water, in bakjes waar je boven het water kan hangen. Wat een vervelend leven. Helaas bleek dat er geen pinautomaten zijn en aangezien ik geen geld meer had, moesten we zoeken naar een andere oplossing.. Bij het tankstation kon je geld op te nemen. Daar aangekomen, bleek het vroegst maandag te zijn, maar wij gingen maandagochtend weg. Shit, we bleken wel bij ons hostel met creditcard te kunnen betalen, dus we hebben ons beetje geld bewaard en zoveel mogelijk in het hostel gegeten en geboekt. Ging prima uiteindelijk:) verder hebben we lekker door el nido geslenterd. Die avond gingen we eten op de markt. Hier kwamen we aan de praat met een paar Tsjechen, waar we later in hun beach house nog een drankje mee gedronken hebben. Voor een draaide dat uit op een vrouwloze nacht (hij had wat Filipijnse chickies opgedoken), maar nadat zij ons hoorden wisten ze niet hoe snel ze weg moesten komen. Ze dachten namelijk dat wij hun vriendinnen waren.. Haha hilarisch! Maar stiekem vonden we het wel mooi, aangezien deze vent een gezin thuis heeft zitten, de smeerlap. Bij het afscheid probeerde hij ons ook nog op de mond te kussen, toen waren we er helemaal klaar mee.

De volgende dag hebben we een tour gedaan. Je kon kiezen tussen vier tours, maar aangezien we niet teveel wilden snorkelen (net APO eiland gehad en in het vooruitzicht nog drie dagen duiken), besloten we de tour met, volgens frank en Sabine, het minst snorkelen te doen. Weer een hele dag op zee, wel heel erg mooi weer en natuurlijk mooie stranden. Het begon al goed, onze boot was stuk. dus met kleren en al weer het water in om van boot te wisselen. daarna besloot anne helaas bij de eerste stop tijdens het snorkelen met een kwal te zoenen. Dat is niet echt aangenaam, maar wel Een gratis botoxbehandeling;) daarna dus niet meer gesnorkeld, het koraal was toch niet zo mooi:) ook nog een grot bekeken, en lekker liggen bakken in de zon. Perfect relaxdagje met grappige fotoshoots en een lekkere lunch.

Op de laatste dag in el nido hebben we een motorcycle gehuurd om naar nacpan beach te gaan. We hadden van veel mensen gehoord dat dat een erg mooi strand was. Nadat we een motorcycle gehuurd hadden, bleek dit echt een bakbeest te zijn. Ik liet Anne mooi rijden (heldin dat ik ben), maar het was nogal spannend.. Net weg en toen begon net me toch te gieten.. Ja hoor, hebben wij weer! De weg modderig en glad, dus soms met gillen of samengeknepen billen van de helling af. Na een tijdje besloten we toch maar te schuilen voor de regen, ons afvragend of we de beach nog wel zouden vinden. Nadat het opgehouden was met regenen, weer verder gereden. Toen verdwaalden we ook nog. We kwamen aan in een plaatsje 10 km verderop, waar ze nacpan beach niet eens kenden. Wel dagmay beach, helaas wisten wij dat strand ook al te vinden. We waren namelijk daarvoor een stukje die route opgereden en de hellingen waren heel erg hoog. Dit was te spannend, waarna we besloten om te draaien. Nadat we besloten hadden dat we vast verkeerd waren gereden, de hele weg dus weer terug en natuurlijk begon het weer wat te spetteren. Nadat we drie keer gevraagd hebben waar nacpan beach was, zagen we het bordje. We waren er dus gewoon voorbij gereden. Inmiddels waren we bijna bij het strand aangekomen, over de hobbelige weggetjes, toen het weer begon te regenen. We doken een eettentje in, met een hele grappige vrouw die ons hielp. Ze verklaarde dat het weer zo slecht was door de naderende typoen, ze bedoelde tyfoon haha. Daarna even het strand bekeken, maar het weer was bagger, dus weer terug gegaan naar el nido. Het bleek maar een uurtje voor de terugweg te zijn en over de heenweg hebben we wel vier uur gedaan.. Die avond genoten van onze laatste avond bij de zee, voordat we de dag erop weer naar puerto princessa vertrokken.

Dit was me toch weer een onderneming. Met 14 man werden we weer op elkaar gepropt, de tassen op het dak. Gelukkig ging de terugreis op wonderbaarlijke wijze sneller en over meer verharde weg. In puerto princessa was het bloedheet. Op zoek naar het hostel, wat we als tip van een Tsjech die we ontmoet hadden gekregen. Daar aangekomen bleken alle kamers vol, behalve een familiekamer.. Hier mochten we dan wel voor 800 php (16 euro zitten) ipv 1200 (24 euro). Toch maar gedaan. Anne voelde zich de hele dag al niet lekker en bij mij ging het Savonds ook niet goed. Samen ziekig op bed dus en toen werd het water ook nog afgesloten. Erg fijn. Vanochtend dus ook vertrokken en gezegd dat we echt niet tevreden waren met de situatie. Na afdingen kregen we de kamer gelukkig voor 500 php (10 euro), meer was het ook echt niet waard. Op naar het vliegveld voor onze vlucht naar manila, waar we een overstap hebben naar Kuala Lumpur, Maleisië (jeej nieuwe stempel). Een nieuw deel van onze reis!

Ben heel erg blij dat ik naar de Filipijnen ben gegaan, want heb het echt fantastisch hier gehad. Van vrienden worden met de burgemeester, fantastische natuur, lieve Filipijnse mensen, zwemmen in de rivier tot geknipt worden door ladyboys. Excited voor de rest van onze avonturen in zuid-oost azie, want als het zo doorgaat zullen dat er veel zijn. Hopelijk in een betere gezondheidstoestand dan waar we nu in verkeren;)

Tot snel,
Liefs Iris.

• 12 Maart 2013 - 22:06

Pap:

Hoi iris wat maak je weer veel mee .geniet maar volop maar kijk goed uit